Jaki jest dopuszczalny poziom hałasu w miejscu pracy? Sprawdź, gdzie stopery będą szczególnie potrzebne

Jaki jest dopuszczalny poziom hałasu w miejscu pracy? Sprawdź, gdzie stopery będą szczególnie potrzebne

Układ słuchu jest bardzo wrażliwy. Przy dłuższym przebywaniu w warunkach zwiększonego poziomu hałasu, mogą pojawić się symptomy głuchoty. Niestety, w niektórych miejscach pracy, nie da się zminimalizować dźwięków do zera. Na zróżnicowanym poziomie, hałas towarzyszy nam wszędzie, można jednak wytłumić go wykorzystując stopery czy specjalne nauszniki. Kiedy takie akcesoria okażą się niezbędne?

Prawo ustala pewne reguły

Zgodnie z przepisami BHP, największe dopuszczalne natężenie hałasu wynosi 85 dB. Przepis ten odnosi się do 8-godzinnego systemu pracy i oznacza wartość maksymalnego natężenia dźwięku, które ludzki organizm jest w stanie znieść bez szkód na zdrowiu.

Polskie normy regulują w sposób bardziej precyzyjny wartości maksymalnego natężenia hałasu w poszczególnych miejscach pracy. Zgodnie z PN-N-01307: 1994 przy pracy biurowej, dopuszczalny poziom dźwięku wynosi:

  • 55 dB w pomieszczeniach administracyjnych i biurach,
  • 65 dB w budynkach obsługi klienta i sekretariatach,
  • 75 dB w pomieszczeniach, w których występują źródła hałas.

Dlaczego hałas jest tak groźny?

Podstawowym argumentem, jaki przychodzi na myśl odnośnie pytania jest fakt, iż przebywanie w głośnych pomieszczeniach prowadzi do utraty słuchu. Stężenia hałasu powyżej 70 dB mogą wywołać nieodwracalne zmiany w układzie słuchu i nerwowym.

Nie oznacza to jednak, że niższe natężenia dźwięku nie niosą ze sobą niekorzystnych symptomów. Warto podkreślić, że hałas wpływa nie tylko na zmysł słuchu, lecz również układ równowagi. Zbyt głośne otoczenie, może więc wywołać:

  • chwilowe problemy ze wzrokiem i zdolnością rozpoznawania barw,
  • zmniejszenie precyzji ruchów, a także obniżenie sprawności fizycznej,
  • dezorientację, rozdrażnienie, bóle głowy oraz kłopoty z koncentracją,
  • obniżenie zdolności intelektualnych.

Można by pomyśleć, że skoro są to objawy przejściowe i nie wywołują poważniejszych skutków, nie powinno być z nimi problemu. Nie jest to do końca prawdą. Warto przypomnieć, że mowa tu o hałasie w środowisku pracy, w którym refleks, sprawność fizyczna, koncentracja i skupienie na działaniach są gwarantem bezpieczeństwa. Wymienione przypadłości mogą więc przyczynić się do błędów, których skutki będą znacznie gorsze.

Jak wytłumić zagrożenie?

Przy niższych wartościach natężenia hałasu, pomogą zwykłe stopery. To specjalne zatyczki do uszu, które doskonale wytłumiają hałas z zewnątrz i pozwalają pracować w komfortowych warunkach. Na rynku dostępne są różne typy stoperów, przez co każdy indywidualnie może dobrać je do swoich potrzeb.

Przy miejscach o szczególnie wysokim poziomie hałasu, wykorzystywane są specjalne nauszniki. Wysokiej jakości akcesoria pozwalają niemal całkowicie zniwelować odgłosy. Niestety, ich użycie niesie również ze sobą pewne zagrożenie. Odizolowany pracownik może nie zauważyć poleceń wydawanych od przełożonego w trakcie pracy.